Wednesday 14 December 2011

Pulau- Pulau Cita Warisan Terenngganu

Pulau Duyong- Perlawanan Ulung Monsoon Cup Sedunia



Pulau Duyong...

 Pulau Duyong merupakan pulau yang terletak di muara Sungai Terengganu, Terengganu, Malysia. Sebelum ini, pulau ini dibahagikan kepada Pulau Duyong Besar dan Pulau Duyong Kecil. Tetapi, pemendapan dan penambakan telah menyatukan kedua-dua pulau ini menjadi satu serta mengubah garis pantai secara ketaranya. Menurut sejarah Malaysia, Pulau Duyong pernah digunakan untuk kediaman ulama Tok Syeikh Duyong pada tahun 1802 sehingga 1889 yang telah dihormati oleh istana serta rakyat dan keturunannya. Pulau Duyong juga merupakan tempat pembelajaran agama. Kota Lama Duyong (Duyong Old Fort) ialah tinggalan era ulama tersebut. Ini disebabkan oleh bentuk geografi dan kepentingan kedudukannya dari segi kesarjanaan keagamaan, Pulau Duyong telah disebut sebagai lidah Terengganu. Lanjutan ke arah laut telah berkembang menjadi tuan rumah perlumbaan kapal layar Monsoon Cup.



Pandangan Pulau Duyong Dari Atas...



 Monsoon Cup

Persaingan sengit antara kapal layar....



Monsoon Cup World Match Tour 2011





  
   Monsoon Cup 2005 telah menyambut perasmian dan debut yang ke- 50 sebagai acara rasmi sempena Tour Perlawanan Swedish yang kini lebih dikenali sebagai 'World Match Racing Tour ' (Tour Perlawanan Lumba Sedunia). Malaysia telah dipilih sebagai negara untuk menjadi tuan rumah bagi acara pelayaran antarabangsa yang berprestij ini. Perlawanan ulung ini yang digelar sebagai ‘The Formula One of Sailing’, (Pelayaran Formula 1) merupakan siri pelayaran profesional yang diadakan sejak tahun 2000 untuk menyatupadukan regata perlawanan terbaik dunia di bawah satu panji. 'The World Match Racing Tour '  terdiri daripada 9 acara di 9 lokasi yang khas dipilih di seluruh dunia. Pelayaran sebegini  dikenali sebagai 'match racing', di mana 2 kapal layar serupa dibekalkan bersaing sengit dalam satu siri  dogfights yang menakjubkan di atas air.


 
     








Peter Gilmour pada hari pertama , 23 November 2011 di Monsoon Cup 2011, Kuala Terengganu, Malaysia.


Acara perlawanan sebegini telah menarik kelasi-kelasi dunia terbaik termasuk Juara- juara Dunia dan Pelayar Olimpik. Sebagai siri pelayaran profesional yang terkemuka di dunia, acara-acara Tour diiktiraf sebagai regata yang mesti hadir pada litar perlumbaan perlawanan. Monsoon Cup merupakan kejohanan peringkat akhir jelajah bagi peserta- peserta yang layak dalam acara sebelumnya. Di samping itu, Monsoon Cup menentukan penerima hadiah utama World Match Racing Tour (Tour Perlawanan Lumba Sedunia) - Juara ISAF World Match Racing  berserta trofi.





Bagi perlawanan pelayaran dunia tahun 2011 ini, juara ISAF World Match Racing dan Juara Monsoon Cup 2011 ialah Ian Williams of  Team Gac Pindar.



Juara Dunia Monsoon Cup 2011.



Kita sebagai rakyat Malaysia harus bangga dengan negara kita yang berupaya menjadi tuan rumah dan menganjurkan satu perlawanan hebat berkelas dunia yang berjaya mengumpul serta menyatupadukan masyarakat seluruh dunia di bawah satu panji. Kita adalah anak Malaysia....Malaysia Boleh!!!



Panaroma Ri- Yaz Heritage Resort....


 Selain itu, pembinaan syurga hotel lima bintang yang unik iaitu Ri- Yaz Heritage Marina Resort & Spa merupakan satu permulaan idaman eksotik yang bertempat di Pulau Duyong, Kuala Terengganu. Pusat peranginan mula sekeliling terpencilnya sendiri yang menawarkan satu suasana tenang, penginapan lengkap dan kemudahan-kemudahan pelayaran menarik.

Hotel ini menjadi tempat penginapan kelasi-kelasi yang bertanding dalam Monsoon Cup. Kedudukan unggulnya telah meletakkannya berlayar di peta dunia sebagai perhentian terakhir dalam kaki Asia World Match Racing Tour.








Oleh itu, para pelancong bukan sahaja dari luar negara malah pelancong Malaysia patut mengambil kesempatan untuk mengenali Pulau Duyong secara dekat dan menikmati keindahan yang cantik.


Destinasi seterusnya yang harus menjadi keutamaan sekiranya berada di Terengganu ialah Pulau Redang!!!












Pulau Redang adalah pulau yang terbesar dan yang tercantik di pantai timur Malaysia yang terletak 45KM dari pantai Kuala Terengganu. Pulau ini  mempunyai sejarah tersendiri semasa Perang Dunia kedua di mana dua buah bangkai kapal iaitu H.M.S Putera Wales dan H.M.S Repulse yang menyediakan pentas untuk pendudukan Jepun Tanah Melayu ditenggelamkan di dalam perairan pulau ini.







Pulau Redang merupakan salah satu daripada sembilan pulau yang membentuk satu taman marin  dan  menawarkan aktiviti snorkel serta peluang selam.  Disebabkan musim tengkujuh North East, musim penyelaman di Redang disekat pada Mac hingga Oktober. Masa terbaik untuk penyelaman ialah pertengahan April hingga pertengahan Mei di mana jarak penglihatan adalah yang terbaik. Aktiviti penyelaman dan snorkelling membolehkan kita mendekati alam ciptaan Tuhan yang begitu indah. Pelbagai spesis kehidupan di dasar laut dan lautan dalam boleh kita jumpa sepanjang aktiviti ini dijalankan. Aktiviti sebegini bukan sahaja menambahkan ilmu pengetahuan dan pengalaman malah menanam perasaan dan matlamat untuk menjaga, memelihara, memulihara dan melindungi biodiversiti lautan ini.











Clownfish atau lebih dikenali sebagai Nemo.....





Kedudukan Pulau Redang dan pulau-pulau sekitarnya.....




Kepulauan Pulau Redang mengandungi Pulau Redang, Pulau Lima, Pulau Paku Besar, Pulau Paku Kecil, Pulau Kerengga Kecil, Pulau Kerengga Besar, Pulau Ekor Tebu, Pulau Ling dan Pulau Pinang. Pulau Redang ialah pulau yang terbesar antara semua pulau-pulau dalam Marine Park, berukuran lebih kurang 7 km panjang dan 6 kilometer lebar. Kemuncak tertingginya ialah Bukit Besar di 359 meter di atas paras laut. Hari ini, pulau-pulau lebih besar seperti Redang, Lang Tengah, Perhentian and Kapas mempunyai kemudahan-kemudahan pusat peranginan kepada pelawat. Pengurusan Marine Parks terutamanya melibatkan perlindungan hidupan laut sensitif dan ekosistem daratan dengan mengawal kesan dari aktiviti manusia. Ini termasuk sisa & pengurusan pencemaran dan pemuliharaan terumbu karang dan habitat daratan.




Anemone Garden

 



Longnose hawkfish



Pulau ini juga menjadi tapak pemuliharaan penting untuk penyu laut. Dahulunya, eksploitasi ekonomi rambang telur penyu telah menyebabkan penyu kurang kembali untuk bersarang di Pulau Redang. Hal ini menyebabkan kerajaan negeri Terengganu mengambil inisiatif untuk menubuhkan Koperasi Setiajaya Pulau Redang pada 1989, sebuah koperasi yang bertujuan untuk membangunkan dan menguruskan program-program sosio-ekonomi yang boleh meningkatkan rezeki penduduk tempatan Pulau Redang tanpa membahayakan sumber aslinya.



Anak penyu yang baru menentas

Penyu sedang berehat....



Penyu Hijau



No comments:

Post a Comment