Saturday 17 December 2011

Kampung Cina Yang Bersejarah...

Tempat Warisan Bersejarah Kuala Terengganu

 

 

Selamat datang ke Jalan Kempung Cina....

 

Gerbang Kampung Cina...

 

Pemandangan Kampung Cina pada waktu malam - pusat kunjungan pelancong.




Lawatan ke Kampung Cina adalah satu kemestian apabila anda berada di Kuala Terengaanu. Cuba meluangkan masa berjalan-jalan, merasa suasana yang penuh dengan udara bau rempah ratus yang pedas dan menghargai seni bina yang berwarna-warni.



Penempatan warisan budaya Cina yang berwarna-warni...


Kampung Cina (Chinatown), satu kawasan di mana majoriti penduduknya terdiri daripada penduduk Cina di Jalan Kampung Cina. Ia merupakan salah satu tempat yang mewarisi pelbagai warisan bersejarah di Kuala Terengganu yang wujud semenjak zaman awal lagi. Ia dijadikan sebagai perkampungan pedagang-pedagang Cina yang berdagang di antara China dan Semenanjung Tanah Melayu, bermula semenjak awal abad ke 15.



 Sejarah Kampung Cina 

Kampung Cina, Chinatown Kuala Terengganu adalah penempatan utama orang Cina di Kuala Terengganu, yang terletak berhampiran pusat Bandar Kuala Terengganu. Pada tahun 1719, penempatan kampung Cina mempunyai lebih daripada 100 rumah.  Tarikh sebenar penubuhan Kampung Cina tidak dikenalpastikan kerana tiada menggali arkeologi pernah dibuat supaya warisan tapak Kampung Cina dapat dikekalkan. 

Bangunan lama....



Kampung Cina Terletak di pinggir sungai Terengganu dan telah didiami sejak 300 tahun lampau. Ia pernah menjadi tempat persinggahan dan perdagangan kerana kedudukannya yang amat strategik. Kampung China merupakan khazanah bersejarah Terengganu yang amat bernilai dan menjadi saksi bermulanya perniagaan terawal di bandar Kuala Terengganu. Deretan kedai lama membangkitkan nostalgia lampau dan sehingga kini ia masih beroperasi seperti biasa. Pada tahun 2004, kerajaan telah mengisytiharkan bahawa struktur pelbagai sejarah Cina Kampung dan kawasan telah diwartakan sebagai tapak warisan Terengganu. 




Antara kedai yang masih beroperasi sehingga hari ini...





 
Bangunan budaya cina....



















Seni Bina Kampung Cina






Bangunan-banguan bersejarah.....



Chinatown adalah deretan bangunan yang dibina sebelum peperangan di Jalan Kampung Cina. Kebanyakan bangunan adalah dua tingkat dengan penggunaan batu-bata atau struktur konkrit dan lantai kayu di tingkat kedua. Sesetengah bangunan-bangunan masih menyimpan kayu ukiran pada tingkap dan depan pintu kayu yang besar dan berat manakala ada yang telah ditukarkan menjadi bangunan konkrit moden. Bangunan lama kini telah dijadikan kedai runcit, kedai kopi tempatan, pejabat-pejabat untuk beberapa pengusaha pelancongan, batik dan kedai-kedai cenderamata, restoran dan lain-lain.












Ramai yang tinggal di sini boleh katakan adalah keturunan orang-orang Cina pertama yang tiba dan peneroka di Terengganu sejak 16 abad. Oleh itu, penghuni menganggap rumah mereka sebagai rumah nenek moyang yang penuh dengan sejarah yang diwarisi daripada generasi tua kepada generasi muda.









 
Bumbung yang panjang dijadikan ‘rumah burung walit’bagi mereka yang mengusahakan perniagaan sarang.



Keunikan-keunikan Kampung Cina
Salah satu keunikan di sini ialah mempunyai pintu gerbang yang berwarna-warni yang menjadi mercu tanda bagi Kampung Cina dan sebuah perigi yang dipercayai tertua di Terengganu serta mempunyai sejarah lampau. Di sini juga terdapat dua tokong yang terkenal iaitu Ho Ann Kiong (1801) dan Tien Hou Kong (1896). Tokong ini sentiasa dikunjungi oleh penganutnya.



Pulau Warisan 

Lokasi Pulau Warisan ini adalah di belakang Kampung Cina, Kuala Terengganu



Mercu tanda terbaru Terengganu di belakang Kampung Cina merupakan sebuah pulau yang dipisahkan dengan sebuah terusan kecil. Ianya adalah satu lagi usaha murni dari kerajaan Negeri Terengganu untuk terus menjadikan Terengganu sebagai destinasi pelancongan ternama. Banyak struktur yang dibina mempamerkan gabungan seni bina Melayu, Cina dan moden terutamanya binaan pintu gerbang dan motif flora yang menghiasinya. Nampak menarik di waktu siang, lebih indah pemandangannya di waktu malam.



Pintu Gerbang Pulau Warisan







 


Terusan 'venice' ini boleh ditelusuri dengan TTI Cruise, iaitu di Taman Tamadun Islam di Pangkalan Tokku Paloh. Dengan caj sebanyak RM10 dua hala, para penumpang dibawa menyusuri sungai Terengganu antaranya Muzium Negeri, Pulau Sekati, Bukit Datu, Pengkalan Baru, Seberang Tuan Chik, Pulau Haji Siah, Pembuatan Bot Seberang Bukit Tumbuh, Bazaar Warisan, Pasar Kedai Payang dan pelbagai lagi tempat yang dapat dilihat dari Sungai Terengganu.





Telaga Low Tiey






Semasa Dinasti Ming akhir dan awal Dinasti Ching (pertengahan abad ke- 17) orang cina dari wilayah Fujian di China telah memulakan perjalanan ke selatan dengan bot. Kebanyakan mereka menetap di tanah-tanah di mana mereka mendarat. Puak Lim yang berhijrah ke selatan kira-kira 300 tahun yang lalu untuk meneroka dan memupuk tanah di selatan akhirnya menetap di Kuala Terengganu. Untuk menyediakan air minuman mereka memerlukan perigi yang telah digali di tapak Kampung Tiong.



































Reka bentuk yang masih tinggal telah mencerminkan habitat dan budaya masyarakat lama pada masa itu. Telaga berbentuk bujur dibina daripada batu bata tanah liat. Ia mempunyai dua ruang mandi untuk memenuhi keperluan lelaki dan wanita secara berasingan. Dinding rendah 6m x 6m dibina di sekitar telaga sebagai sempadan. Air dari telaga jernih, segar dan manis di rasa serta mempunyai aliran bekalan berterusan.





 Lorong-lorong Bersejarah







Lorong Tou Kay Wee Sin Hee




Lorong Warisan
 



Di Lorong Warisan ini dipaparkan banyak info sejarah mengenai Kampung Cina.
  

 
Model-model binaan bersejarah dunia



Dari Kampung Cina ini ditunjukkan arah mercu-mercu tanda yang terkenal di dunia


Lorong yang memperkenalkan pemimpin-pemimpin tersohor negara yang berbangsa Tionghua.





Ho Ann Kiong Temple











Dua tokong-tokong Cina yang sangat tua – Ho Ann Kiong (1801 Masihi) terletak di Chinatown. Selain daripada menjadi tempat  ibadat, kuil ini juga pusat komuniti bagi orang-orang Hokien dan Hainan, rumah perlindungan sementara bagi immigran.

















Karnival Tanglung



 

Di dalam budaya masyarakat Cina, tanglung (sky lantern) atau juga dikenali sebagai tanglung Kongming (Kongming Lantern) dilepaskan ke langit semasa menyambut Mid Autumm Festival. Perayaan ini secara tradisinya disambut pada hari kelima belas dalam bulan kelapan dalam kalendar Cina, iaitu pada bulan September atau awal Oktober. Pesta ini adalah pesta yang kedua paling penting selepas Festival Spring kepada masyarakat Cina. Setiap tahun apabila tiba perayaan dan festival mereka akan pulang untuk bertemu dengan keluarga dan makan malam dengan mereka.













Di Terengganu, Festival Mid Autumm disambut dengan sangat meriah sekali terutamanya di Kampung Cina Kuala Terengganu. Pelbagai aktiviti telah diadakan seperti Pertandingan Perhiasan Tanglung, Seni Kaligrafi Cina, Tarian Singa, Lampu Lotus, Orkestra Muzik Klasikal Cina, pertunjukan bunga api dan pelbagai lagi aktiviti yang menarik yang bermula dari 9 September 2011 hingga 16 September 2011.


1 comment: